Al Casal dels Infants garantim, un any més, un estiu segur i ple de diversió a més de 1.300 infants, adolescents i joves en risc d’exclusió social. Ho fem a tots els territoris on actuem, amb el Casal d’estiu: activitats de lleure, excursions, sortides culturals i, el més esperat, una setmana de colònies i campaments.
“Al Casal d’estiu juguem, compartim i convivim amb els companys i els educadors, i així no estem a casa avorrits”, explica en Ryan, d’11 anys i participant del Casal dels Infants de Badalona. “Fem sortides, anem de colònies, i tenim moltes aventures!”, afegeix la seva companya, l’Adriana, 11 anys.
Les activitats de Casal d’estiu, que duem a terme amb el reforç de l’equip educatiu i el suport de la ciutadania amb la campanya ‘Activem els factors de protecció’, es fan al barri del Raval i el Besòs i el Maresme (Barcelona), La Mina (Sant Adrià de Besòs), Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Salt i Girona.
Davant els factors de risc, activem els factors de protecció
Els mesos de vacances, amb les escoles i els instituts tancats, es poden fer molt llargs per a aquells infants en situacions complexes i de vulnerabilitat social. Al Casal, intentem trencar amb la rutina del curs i l’angoixa d’un context social complex, sempre amb el suport de la figura referent dels seus educadors i educadores. Amb les activitats, sortides i visites a museus, participen en propostes lúdiques i culturals de qualitat.
A part del lleure, també posem el focus en espais de reforç educatiu. Són uns mesos claus per enfortir el que han après durant el curs passat i garantir que en comencin un de nou amb seguretat i confiança. Així mateix, davant la falta del servei de menjador de l’escola, al Casal d’estiu també garantim esmorzars i dinars amb aliments nutritius.
Compartir experiències i valors a les colònies
Les colònies es troben entre les activitats preferides pels infants, i entre les més esperades. “La casa de colònies era molt divertida i m’ho vaig passar molt bé”, recorda l’Ibra, de 12 anys i participant del Casal dels Infants de Santa Coloma. “Va ser el millor estiu que he tingut fins ara, i espero que aquest any sigui igual!”, diu.
Són una oportunitat per trencar amb la rutina i sortir del seu barri i la ciutat, descobrir llocs nous, respirar aire fresc, gaudir de la natura, i conviure amb els companys, companyes i educadores, tot treballant els valors en equip.
“Quan anem de colònies, puc estar més temps amb els meus amics, connecto més amb la natura i em faig molt més responsable de les meves coses”, explica en Dylan, d’11 anys i participant del Casal dels Infants de Santa Coloma. “Fem moltes excursions, activitats d’orientació per la muntanya i caminem pel bosc”, segueix.
Suport i seguiment a les famílies
Alhora que intensifiquem les activitats amb infants i adolescents, seguim fent costat a les famílies. Fem seguiment i continuem treballant per prevenir i atendre situacions de risc que podrien sorgir o agreujar-se durant aquests mesos de vacances.
“La càrrega del dia a dia és tota meva. Treballo a mitja jornada per tenir cura dels meus fills. A l’estiu podria treballar més hores, però sense l’escola és difícil. El Casal em dona aquest suport”, explica la Vanesa, mare de tres fills i participant del Casal dels Infants del Raval. “Les colònies són molt especials. Es tracta d’intentar normalitzar que l’estiu sigui estiu”, afegeix.
Col·labora i activa els factors de protecció!


